Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vit skogsaster, Erfarenheter av frösådd
          svanqvistj
          Inlägg 15-11-2006, 13:05
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 103
          Medlem nr: 5 058

Hej!
          Har fått tag i fröer till den underbara vita skogsastern. Har letat efter den allt sedan jag såg ett repotage i Allt om Trädgård där Hannu Sörenstam gjort en höstrabatt med vit skogsaster och solbrud. Otroligt vackert.

Jag sår alltid mina fröer på samma sätt: jag sår fröerna i feb/mars och ställer dem, efter ett par dagar inomhus, ut på köldbehandling. Jag låter dem sedan stå ute eftersom jag inte har bra möjligheter inne (dvs ljust och svalt), när våren kommer kommer i regel också fröerna igång och senare på säsongen brukar jag kunna plantera ut småplantor.

Eftersom jag inte har några odlingsanvisningar till dessa fröer undar jag om det finns någon annan som drivit upp vit skogsaster från frö och om min metod är lämplig eller om man bör göra på annat sätt.

Jeanette biggrin.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Helen i Piteå Zo...
          Inlägg 15-11-2006, 13:11
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 431
          Medlem nr: 72

Jag drev upp Skogsastern från frön i år och gjorde som du har tänkt rolleyes.gif En sak som du och jag gör olika är att... jag har mina frösådder inne högst 1dygn, det finns frön som inte behöver mer än så för att börja gro....
          Ser i mina anteckningar att jag sådde Sogsastern i jan och det började gro i april rolleyes.gif / Helen

--------------------
          Besök gärna min hemsida: helens-tradgard.se
          eller min Blogg: http://helenstrdgrd.blogspot.com

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 14:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon