Dom flesta moderna raser är ett hopkok av människan. Det är få raser som har en historia som sträcker sig mer än 200 år bakåt. Jag har sett så många rassjukdomar hos hundar, så den här diskussionen fattar jag inte. Det finns många oseriösa uppfödare av dyra rashundar som bara ser till pengarna, så det är inget som särskilt betecknar blandrasaveln. Själv har jag haft rashundar förut, men nu har jag två spanska hittehundar. Har sällan varit med om friskare hundar! 4 år och inga veterinärbesök förutom de för vaccinationer. Jämför med t ex engelsk bulldog som måste få kejsarsnitt för att föda fram sina valpar...listan kan göras lång. Många raser är behäftade med rassjukdomar. Alla dessa sällskapsavlade hundar med konstiga utseenden....suck. Inte bara det att de ser konstiga ut, utan de mår inte bra. Ta cockrarnas öron t ex. Hur många ggr har man inte hört om öroninflammationer pga att öronen inte får luft. Öronen är för långa, och för lockiga/pälsiga. Att två vita bullterriers inte får para sig med varandra....etc etc Vad vill jag säga med det här? Jo, kanske att jag inte förstår hierarkin inom hundvärlden. Det borde vara som med allt annat - alla varelser har lika mycket värde, ras- som blanrashund!.
--------------------
Påtar i växtzon 4
|