Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Almsjukan, -nån som gör nåt?
          Unn
          Inlägg 09-09-2003, 13:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 445
          Medlem nr: 2 288

Äntligen får jag utnyttja detta eminenta forum igen o ställa mina korkade frågor (det var 2 år sen sist, oj-oj, men nu är friden slut för er o mitt odlaberoende kan utvecklas i full skala igen :-) ) Till saken, den förskräckliga:
          Den sista kvarvarande almen på tomten(av enligt uppgift 37 stycken för 10 år sedan!)visar tecken på almsjuka . Åh, det kommer att bli så otroligt tomt och kalt om även den måste fällas, så nu undrar jag : Kan jag bromsa spridningen i trädet genom att ta bort skadade grenar eller är det redan kört?
          Pågår det någon forskning om botemedel, eller finns det kanske redan? Finns det resistenta almsorter eller kommer vi inte att kunna återplantera almar i de delar av Sverige där sjukan finns?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Unn
          Inlägg 10-09-2003, 13:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 445
          Medlem nr: 2 288

CITAT (Carina @ 10-09-2003, 13:43)
          Hua! Jag som trodde att Almsjukan inte fanns i Sverige!
          Själv bor jag i Västsverige och på nya tomten står massor av gamla Almar. Ett par giganter står nära huset och det vore inte kul om de föll över huset.

Hur ser man på ett tidigt stadium att trädet har smittats och att inget annat återstår än nedsågning och bränning? Jag vill ju inte riskera att de blåser omkull och krossar huset!

Jag är visserligen lite störd på att de sprider sig så oerhört men de ger tomten en oerhörd karaktär dessa gamla jättar.

Mvh, Carina

Hej Carina! Almsjukan finns i Sverige (eller delar av) och som jag har hört är det, som så mycket annat, Hitlers fel (fast det här är kanske ett av de minsta i det sammanhanget)! Hade inte andra världskriget varit hade europa inte behövt marshallhjälpen, vars försändelser kom över atlanten med lårar byggda av smittat almträ. Blä mad.gif .
          I mina trakter är det verkligen ett kulturarv som går förlorat. Alm var ett av de vanligaste vårdträden att plantera vid gårdarna efter skiftet nångång i mitten av 1800-talet. Vårdträd är inte kul att förlora.
          Hoppas dina almar klarar sig. Unn

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 10:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon