CITAT (Reserv @ 16-11-2006, 18:37)
Näe tack, vill varken tillhöra dom bänga morsorna eller bänga farsornas förening.

Jag tror mer på att uppmuntra barnens framgångar än att bestraffa deras motgångar (som vissa ser som misslyckanden) Ett barn ska aldrig behöva känna sig misslyckat, och ska inte heller behöva ha föräldrar som påpekar att dom är missnöjda med resultaten och ger bestraffningar.

Jag ber att få hålla med dig till hundra procent!
Själv uppväxt med höga krav på "bra betyg" , vet jag vad det innebär. Man är bara värd något om man presterar något... Visst är skolan viktig men man gör inte sin unge intresserad av den med hjälp av hot! Finns inte förutsättningarna ger man bara sitt barn dåligt självförtroende.
En lat unge kan man kanske få lite fart på med hjälp av hot men hur länge håller det? Vad ska man hota med nästa gång? Om man verkstället hotet, kommer barnet att plugga mera då? Knappast...Om man inte verkställer hotet nån gång , kommer det att ha någon effekt då?
Att stötta barn att klara sig från att inte bli godkänt är en annan sak men det kan göras med andra metoder än att hota med att dra in det barnet älskar mest.
Nej , trådstartaren, var glad åt att ditt barn har ett brinnande intresse. Använd inte det i utpressningssyfte. Sätt in krutet på själva skolarbetet och diskutera saken med dottern istället. Många ungdomar har tyvärr inget intresse alls, möjligen häckar de vid datorn för jämnan eller med kompisar. Var glad åt hennes glädje över dansen hade hon inte den kanske hon skulle tycka skolan var ännu mer trist?