Provanställning innebär som sagts att man blir anställd på vanligen 6 månader (eller strax därunder så att man ofta inte kan få a-kassa -ja, så är det uträknat!) med sämre villkor och sämre lön. Enda fördelen med provanställningen är att det är en prova-på-anställning även för arbetaren, han eller hon kan med gott samvete säga upp sig från jobbet, med kortare varsel än en fastanställd, utan att för den skull behöva få dåliga betyg. Så är åtminstone tanken.
Jag är provanställd just nu, tills början på januari. Får jag inte fortsatt anställning kommer jag att vara 2 dagar 'kort' för att få a-kassa, med de nya reglerna. Surt. Fast å andra sidan, med de nya reglerna blir min a-kassa lika låg som socialbidrag, så det är väl lika bra att skriva in sig där direkt...vadå, jag bitter? Njae...jag räknar med fortsatt anställning, men är ändå vådligt sur på att jag (vid arbetslöshet) bara ska få 'halv' a-kassa trots att jag betalt full avgift i flera år, bara för att grunden för ersättning ändras från senaste 6 månaders genomsnittsinkomst till senaste 12 månader.
--------------------
zon2.5
|