CITAT (Ewa L @ 17-11-2006, 11:44)
CITAT (AnitaGg @ 17-11-2006, 11:09)
Frågan är väl vad ni hade gjort om ni fått en kull på 9 valpar :rolleyes:
Tagit tre var.
Den risken var i det närmaste minimal.
Åh nej! Jag skulle nog vilja påstå att ni hade tur
Hundars mentalitet är nåt som jag tycker är väldigt intressant, och därför också nåt som jag hela tiden lär mig mer om.
Man måste skilja på den mentalitet som en hund nedärver och den mentalitet du ser på ytan.
Påverkan av den miljö som en hund har präglats i (i ditt fall helt okänd) är mycket stor.
Det innebär att du inte egentligen kan säga vilken mentalitet som din hund nedärvt och själv nedärver, och vilken del av dess sätt är betingat av miljön.
En gatuhund har en kollosalt lång rang i förhållande till dom hundar vi har som familjehundar i Sverige.
Därför tycker jag att man ska avstå från den här typen av parningar.
Just av det skälet att man har noll kunskap om släkleden bakåt och vad det är man får in i huvudet på nästa generation.
Det är den stora skillnaden mot en uppfödare som kanske känner sina linjer många generationer bakåt.
Med det inte sagt att alla uppfödare lägger tillräckligt stor vikt på det (vilket jag är den första att beklaga), men det är i alla fall kontrollerbart på ett annat sätt.
När jag var inne på Blocket och läste så fanns ju massor av den typen av annonser:
"Min söta, snälla tik har fått valpar med grannens gulliga hanhund"
Ju mer man lär sig om genetik, mentalitet, nedärvning o.s.v. ju argare blir man när man läser sånt.
Så är det bara