CITAT (Cilla @ 10-09-2003, 16:28)
- Äppelträd satta på A2 grundstam (de man köper i handeln som kronträd är nästan alltid satta på A2) blir 8-10 meter i diameter. 4-5 m rätt ut från stammen åt alla håll alltså. Päronträd blir ungefär lika vida.
- Vill man ha mindre äppleträd som kronträd bör man beställa äppelträd (valfri sort) som är satt på svagväxande grundstam. I trädgårdshandeln vet de vad du menar och kan beställa in sådana om de har någorlunda bra service.
Hrmpf....så måste jag inflika (hoppas jag har lärt mig citerandets ädla konst nu) att normalstora (A2) eller svagväxande (M-whatever) går så bra att beställa, men vi (fast det tycks ju bara vara jag

) som vill ha starkväxande, är det om jag förstått saken rätt - inte minst från kunniga på detta forum - fröstammar man ska ha. Och sådana finns inte att beställa i trädgårdshandeln fast de har någorlunda bra service! (Jag har terroriserat ganska många handlare i denna fråga! )
Fattar inte varför, det måste ju finnas folk som vill ha stora o långlivade fruktträd med?Eller finns det andra nackdelar med fröstam som jag har missat?
Undrar Unn