Amelanchier lamarkii (prakthäggsmispel) brukar finnas ympad på en högstam av någon sorts Crataegus har jag för mig att det är, så åtminstone den sorten finns i riktig trädform. Häggmisplar tycker jag är vackra och de är anspråkslösa men de gillar inte om det är vattensjuk mark. Bären smakar som fadda blåbär, tyvärr gillar fåglarna bären. Hos mig såg det ut som om det var storm på sensommaren pga alla fåglarna som dignade i buskarna, det tog några dagar sedan var alla bären borta. Men vissa år så brukar bären få sitta kvar längre.
Själv har jag inte ympade häggmisplar utan buskar, tyvärr vet jag inte om den där Crataegusgrundstammen skjuter rotskott eller ej.
Även prydnadsaplar blir fina små träd med vackra blommor och sedan ofta mycket dekorativa frukter som ibland även går bra att äta.
ex.
´Hopa´3-5m zon 1-5
´John Downie´5-7m zon 1-6 (Goda frukter tycker jag att den har om man tar dem vid rätt tid = inte för kartiga och inte när de är för mogna då blir de mjöliga)
floribunda 3-5m zon 1-4
´Red Jade´3-4m zon 1-3
m fl.
Både häggmisplar och prydnadsaplar tål beskärning.
Det finns även några prunusarter som inte blir så stora träd ex. Prunus ´Accolade´(prydnadskörsbär) 3-5m zon 1-4. Prunus brukar dock ofta inte ha så lång levnadstid som ex. Malus men det brukar ofta hålla sig fint i 20-30år åtminstone innan det börjar bli dags att byta ut det. Prunus brukar inte tåla för hård beskärning de brukar bryta dåligt med skott på äldre ved.
Prata med någon trädgårdsbutik som verkar serviceinriktade och fråga vad de kan ta hem till dig för den växtzonen du bor i.
Titta på detta tidigare inlägg där hittar du en del bilder på prydnadsaplar.
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...d691b9e2045e4e4