Missen många gör är att tro att motsatsen till respekt är respektlöshet, men jag vill nog påstå att motsatsen till respekt är förakt.
En person som är respektlös kan vara det av misstag, tanklöshet eller ren elakhet.
Misstag och tanklöshet går att komma tillrätta med, oftast genom ärliga och rakryggade diskussioner (som är jävligt jobbiga att ta). Ärlighet varar längst även i sådana här situationer.
Men. Det fåtal som faktiskt är respektlösa för att de vill vara det, för att deras avsikt är att såra, de personerna förtjänar inget annat än förakt. De kommer inte att lyssna hur vältaligt man än förklarar att deras beteende är respektlöst, eftersom de är det de vill vara.
Vill man inte sjunka till deras nivå genom att bli gemen och småsint tillbaka, är nog det bästa man kan göra att undvika dem och om det inte går, ignorera dem.
Svårt ämne och jag har lite svårt att förklara vad jag tänker, kan bero på att det är sent...
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|