CITAT (Rapchic @ 06-12-2006, 19:49)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 06-12-2006, 20:41)
Ja det kanske det gör...men det är svårt att jämföra. Att föda är så utdraget under lång tid.
Att göra ingrepp i munnen tycker jag är väldigt obehagligt, jag är så känslig där.
Nu när jag har provat bäggedera så kan jag säga att fick jag välja på att dra ut en visdomstand utan bedövning eller att krysta ut en bebis utan bedövning så skulle jag välja det senare.
tja... när det gäller det senare har väl man lite inbyggd smärtlindring för det eller?

Du kommer ihåg andningsövningarna man får lära sig i bland annat karaten, för att sänka pulsen och ta kontrollen, efter t ex kumite? Exakt samma andningsövningar fungerar när man föder barn, fast sjuksyrrorna kallar det psykoprofylax då och min läkare hävdar att det inte har med budo att göra trots att det är samma övning som japanerna gjort sen 1500-talet
Vara hur det vara vill med psykoprofylaxens historia, den fungerar till viss gräns eftersom smärtan minskar om man slappnar av. Det, i kombination med hormonstormen som en förlossning utlöser (och en behaglig glömska) gör att kvinnor inte bara föder en gång utan flera gånger utan att få tokspader av smärta.
Visst, lustgas är säkert bra. Jag spydde som en kalv av lukten

Fast för dem som tål det är det nog jättebra. Det finns annan smärtlindring för barnaföderskor också, om inte lustgas och psykoprofylax räcker.
Angående tandläkare så brukar folktandvården kunna svara på vart man vänder isg i sin kommun för att få hjälp med tandvärdsrädsla. De kan till och med skicka remiss om det ksulle behövas, så att man får rätt behandling.
Jag är rädd för folktandvården men inte för att föda barn så får jag välja tar jag föda barn, absolut. Vilken dag som helst.