Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Esperens Herre päron, Sjukdom
          Björn
          Inlägg 15-09-2003, 22:13
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 475

Jag har ett Esperens herre päronträd, som är ca 10 år gammalt. Det har växt mycket bra. På en av grenarna har jag med lyckat resultat ympat in Doyenne de Comisse. Där får jag otroligt stora och fina päron, medan det motsatta gäller för Esperens herre päronen. Kartsättningen går fint men ganska snart blir skalet svart och mot sensommaren så spricker det också. Inga päron utvecklas så att de går att äta. Små, svartskorviga och spruckna sitter de där i oerhörd konrast till Doyenne de Comisse. Är det någon som kan ge en förklaring till detta och ge mig tips om hur jag skall behandla trädet för att få bort den här trista sjukdomen.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 17-09-2003, 11:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Har hört mig för lite mer om Esperens Herre och skorv. Det är tydligen vanligt hos den sorten, mer förekommande än jag sett.

Om du inte lyckas bli av med den i ditt träd beror det alltså ingalunda på att du inte försökt väl. Kanske är det en idé att ympa in mindre skorvbenägna sorter.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 15:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon