CITAT (Tommy @ 18-09-2003, 08:14)
Hänger man - som jag - på flera olika forum som handlar om olika saker så är det ett tydligt tecken att "Off topic" (eller småprat som vi kallar det här) förr eller senare alltid blir till ett orosmoment för forumsdeltagarnas relationer.
Visst tycker man olika om när vissa växter skall beskäras, om dumpventiler skall pysa eller inte eller om algätare behöver varmt vatten eller inte... men det är ändå mindre frågor.
I OT (Småprat) kommer de större frågorna fram som verkligen delar folk och väcker starkare känslor.
Självklart skall man säga vad man tycker i en demokrati, det är inget fel på det. Felet ligger hos de personer som inte kan acceptera avvikande åsikter och att någon framför sin syn på saker... Man behöver inte alltid förstå - men man skall alltid acceptera.
Tyvärr så spolieras ibland hela forum av vad som sker i OT. Låt det inte bli så här. Trädgårdsmänniskor är väl ändå storsinta och förstående personer - eller hur? Men sluta för den skull inte diskutera!
CITAT
Småprat
Trädgårdsprat i största allmänhet.
Det här ovan är Odlas deklaration på Småprat-forumet.
Med tanke på mängden av andra underforum inriktade just på odling och trädgårdsskötsel, brukar jag fundera på vad det egentligen ska bli för "trädgårdsprat" kvar att avhandla i Odlas Småprat.
Det skulle väl isåfall vara psykologiska, filosofiska, sociala m.fl. aspekter förknippade med odling och trädgårdsinnehav.
Personligen råkade jag visst finna Odla när jag sökte ett ställe att fråga om sår på ett äppelträd, men kom senare mer av en händelse att upptäcka Småprat och att här var mycket "prat i allmänhet". Och att det försigick med trevligt språk och i kamratlig anda. Jag har inte sett något annat webbforum där folk är så benägna att fort be om ursäkt om de tror/förstår att de sårat någon.
Till den goda andan tror jag den oftast lagom förekomsten av smileysarna starkt bidrar.
Och jag tycker det är prima med möjligheten att förhandsgranska och även att kunna efterredigera.
Såvitt jag sett finns det väl ett antal webbforum som har typ "öppna forum" där ordet är fritt, och jag skulle väl egentligen föreslå att "Trädgårds..." stryks ur deklarationen för Småprat.
Men när man i, som det verkar, det uppenbara syftet att förstärka ja-oppionen i en så kontroversiell folkomröstning som den om euron och EMU startar en omröstningstråd här på Småprat, kan det väl knappast resultera i annat än hetsig diskussion! Ty majoriteten av oss nej-sägare torde uppleva det som att ja-sägarna för all framtid vill(e) rösta bort praktiskt taget det allra sista av vårt lands suveränitet.
EMU-omröstningen var i mitt tycke raka motsatsen till 'småprat', den var ju betydligt allvarligare än t.ex. ett vanligt riksdagsval, som ju upprepas vart fjärde år.