CITAT (Cilla @ 18-09-2003, 12:30)
CITAT (Posse @ 18-09-2003, 11:22)
Jag hävdar att om Sverige totalt underordnas EU, så
är vi inte längre svenskar...

Så vad blir vi då? Européer kanske, liksom spanjorerna, tyskarna och snart också estländarna? Portugisiska européer, holländska... Finns inte begreppet svenska européer i din begreppsvärld?
Vad bygger analysen på att det kulturella nationella och lokala arven skulle försvinna av ett fördjupat samarbete i Eruopa? Eller mer konkret: I vilket EU/EMUland har nationell eller lokal kultur försvagats av samarbetet?
...förutom konspirationer om att alla i Europa som inte är EU-pessimister är manipulerade eller korrumperade alltså. Jag menar rent konkret. Var har man slutat spela sin nationella eller lokala musik, var har man upphört med sina lokala vanor - på grund av den gemensamma valutan?
Jag håller med dig om Posse att man då och då blir inspirerad att diskutera annat än trädgård här.

Som vanligt tycker jag att ja-sägare försöker blanda bort korten, i det här fallet genom att skriva "Var har man slutat spela sin nationella eller lokala musik, var har man upphört med sina lokala vanor - på grund av den gemensamma valutan?"
F.ö. hänvisar jag till de andra andra trådarna där denna debatt redan förts.