Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hur blev ni "bitna"?, - lagom vinterläsning, kanske?
          Mia, zon 3
          Inlägg 13-12-2006, 11:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Hej på er alla i vinterrusket!

Nu när odlandet inte riktigt har högsäsong, så tänkte jag att det vore trevligt med något att läsa mellan frökatalogerna som börjat ramla in....
          (Hoppas alltså på en låååång smaskig tråd, med riktigt utförliga svar! laugh.gif )
          Kanske något för andra som är lika nyfikna som jag!

Det stora ämnet jag tänkte kasta ut är:

D I N O D L A R H I S T O R I A (Tungt, va?)

Alltså ungefär;
          Hur, när, var, varför vaknade det intresse som förde hit?
          Vilken nivå av "galenskap" skulle du säga att du uppnått?
          Har du några stora förebilder/inspirationskällor?
          Har du någon särskild "drivkraft"?
          Och så vidare, efter tycke och smak....

Vintermys på er i stugorna medan ni funderar!
          /Mia

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Mia, zon 3
          Inlägg 13-12-2006, 12:05
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 491
          Medlem nr: 3 603

Och bara för att föregå med gott exempel så svarar jag själv så fort jag kan... laugh.gif

Jag kan inte minnas en tid då jag inte var växtgalen... När jag var liten bodde vi med vild grönska utanför häcken och odlad grönska innanför, och jag har varit med t.ex. i grönsakslandet och växthuset så länge jag kan minnas.
          För några år sedan släktforskade jag ganska aktivt, och medan jag på min sambos sida hittade allsköns folk, från rikemän och väpnardöttrar till fästningstjuvar och byhoror, så var det på min sida en enda lång radda av lantbrukare, torpare, bönder. Med den genetiska bakgrunden var det väl oundvikligt, alltså...

Min far och farmor (hon och farfar bodde i stugan bredvid) fanns med i min odlarvärld från början. De är båda två inbitna nyttoväxtodlare, som unnar sig en rad blommor mellan grönsakerna ibland, men inga utsvävande planteringar någonstans. Raka rader och bar jord ska det vara! Det är visserligen tack vare dem som jag fått så bra inkörsbana i odlandet redan när jag var liten, men jag märker att det som lockar mig mest nu är ofta det som avviker mycket från deras upplägg. Jag älskar "vildvuxna" trädgårdar, och mina köksträdgårdsplanteringar brukar få farmor att se alldeles perplex ut (och farfar att springa efter hackan...)

Jag försöker att alltid tänka på naturen bakom trädgården, alltså kretsloppet som påverkar oss alla under hela vår tillvaro på jorden (nu blev det minsann lite hallelujastämning här! laugh.gif ). Och det har jag fått upptäcka helt själv - farmor & farfar hör till generationen som blev följt konstgödningens evangelium ända sedan de fick möjlighet. Istället för att behöva åka bort till sina föräldrar (som hade arrendegårdar bara någon kilometer bort) och hämta tung gödsel ur stackarna, kunde de istället hämta en liten påse som varken luktade eller vägde tungt. Såklart de föll för det... Kompost hade de visserligen, men den tömde de oftast borta i skogsbacken istället. Allt i det Praktiskas namn. Och min far är stor förespråkare för blåkorn och sprutmedel (jag tänker inte ens skriva R-ordet här, med rädsla att bli hudflängd...). Så det där med jordförbättring, gödning och växtskydd har varit ganska outforskade marker för mig, tills jag själv började leta efter sådant.

När jag var liten tyckte jag att det var jättekul att så allt i fröväg jag kom över, och att ta sticklingar på allt möjligt (och omöjligt - det är så man lär sig smile.gif ). Det sitter i - förökning är fortfarande jätteroligt!

Jag blir alltmer odlingsgalen, tycker jag, och blir alltid lika lättad när jag ser att det finns de som är lika illa däran som jag. Alltså njuter jag i fulla drag när Hannu Sarenström fnattar runt med handkamera på blomsterängarna - precis så känner jag mig med ibland, men omgivningens reaktioner har lärt en att lägga band på sig för det mesta. Har varit på föreläsning med Karin Berglund, och läst alla hennes böcker, och tycker att även hon är en sån person som "smittar" med sin entusiasm. Det finns säkert fler, man skulle kunna rabbla hur mycket som helst....
          Förebilderna på hemmaplan är också flera. Det är alltid kul att se när folk förverkligar sina idéer - man blir så inspirerad! I STA träffar man många likasinnade, och det är så roligt! Ska bara finna mer tid till att gå på träffarna, om inte annat när barnen blir lite större... Och så finns ju alltid Odla, som en oas att uppsöka när man vill! wub.gif

Som avslutning på Min Odlarhistoria ska jag våga mig på en förhoppning - att jag en dag (när jag blir stor... smile.gif ska våga ta tag i min dröm, att starta en plantskola.... Vi får väl se!

Citera

Inlägg i den här tråden
          Mia, zon 3   Hur blev ni "bitna"?   13-12-2006, 11:33
          Ewa L   Jag vet faktiskt precis hur jag hamnade här: Sökt...   13-12-2006, 11:53
          ewa zon 3   Spännande läsning Mia Har alltid varit intressera...   13-12-2006, 12:39
          kerstin z5-6   När jag sådde och lyckades med de första perennfrö...   13-12-2006, 15:57
          mulle   Jag har fått växter och natur i generna, min pappa...   13-12-2006, 18:17
          carren   Det är nog några behov/intressen som fört mig till...   13-12-2006, 18:49
          kerstin z5-6   Vilken bra tråd ! Så roligt att läsa din odlar...   13-12-2006, 20:35
          MB1965   Det började med att alla mina krukväxter dog... fö...   13-12-2006, 22:01
          carren   Ha ha, MB 1965! Vad harmoniskt du får det att ...   13-12-2006, 23:08
          MB1965   det är skönt med trädgård :) Så här såg trädgårds...   13-12-2006, 23:58
          Mia, zon 3   Kul att läsa om er! Och att man ofta har så m...   14-12-2006, 09:32
          cia73   Vi bedriver ett biodynamiskt jordbruk så jag odlar...   14-12-2006, 09:38
          Mia, zon 3   Jo, favoriterna tenderar att växla...   14-12-2006, 09:50
          Limeblossom   Hmm...ja..jag får nog säga som många av er andra, ...   14-12-2006, 11:14
          cosmos   Jag är uppväxt med att blommor och odlande är en s...   14-12-2006, 16:48
          yenny   Ja hur började intresset... Som liten vara jag oft...   14-12-2006, 17:33
          Lars-Olof Arvids   Jag har varit intresserad av växter och natur så l...   15-12-2006, 12:17
          Norrbottens-Magdis   När vi skaffade hus och fick en egen trädgård blev...   15-12-2006, 18:21
          Morinablomman   Hemma var det nog min styvfar som stod för det stö...   15-12-2006, 18:33
          catlady   Jag är nog en av de få här inne som aldrig tidigar...   15-12-2006, 18:58

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 16:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon