Det är nog några behov/intressen som fört mig till trädgården. Inte så mycket någon odlartradition för mina föräldrar hör till den praktiska generationen där R-up, kombigödsel och Blåkorn är precis vad man behöver: lätthanterligt luktfritt och så rent som möjligt ska det vara i trädgården.
Alltså: Jag jobbar som lärare på gymnasiet vilket betyder att man pratar dagarna i ända och det tyngsta man lyfter är tavelsudden. Det mesta mitt jobb frestar på är alltså hjärnan och munlädret. På fritiden behöver jag alltså hålla göra något fysiskt med synligt resultat, vara tyst, vara ifred och låta tankarna bara vandra. Vad passar bättre in på den kravspecen än trädgårdsarbete?
Dessutom har jag alltid gillat att "skapa", gillar vackra saker och vill gärna göra något själv, som att måla eller liknande. Med tre kottar varav den äldsta är 5 så kan man ju se sig i månen efter lediga timmar att målarkludda på! "Ursäkta familjen, mamma måste skaaapa lite ett par timmar nu". Nä, just det. Men om man är lite listig så kan ju ett annat intresse leva upp till behovet av skönhet, form, färg och kreativitet. Just det: trädgården! För de timmar jag lägger ner där, det är ju nästan så familjen borde TACKA mig för det, eller hur? Jag menar, jag sliter ju med spaden för att det ska bli bra hemma hos OSS. Självuppoffrande, närapå!
Tidigare har jag varit ute i naturen på hästryggen och kluddat, sytt osv. När vi för ca 6 år sedan skaffade vårt första radhus med frimärksstor tomt så vaknade dock trädgårdsfantasten i mig, därifrån får jag allt: skönhet, fysiskt arbete, avskildhet, kreativitet! För tre år sedan flyttade vi till hus med relativt stor tomt på mer än 2000 kvadrat. Det är här stordåd ska göras! Så småningom i alla fall. Just nu så vill jag mer än det finns tid för, tre småpojkar tar det mesta av tiden och så får det vara ett tag framöver. Det hjälper mig att hålla mig någorlunda sansad för jag har ett fanatiskt drag som gör att jag går fullständigt överstyr när jag är intresserad av något. Så just nu är jag väl en hang around till de verkliga trädgårdsgalningarna.
När det gäller den stil jag gillar så dras jag till det fluffiga som väller över strikta kanter. Och jag gillar rosa, blått, lila, rosor, massor av romantiska grejor jag inte skulle titta åt när det gäller kläder, möbler och sådant.