Jag har ett staket runt hela min sommarstugeträdgård. Det består av vågräta ståltrådar med 20 cm emellan upp till 2 meters höjd. Det står i häckar som är mellan 60cm och 150 cm. Det räcker för mina odjur. Från början var det 1,80 men det räckte inte. På nåt sätt hade ett rådjur kommit in och jag hittade var det hoppat ut igen. 4 djupa hovavtryck på vardera sidan.
Detta hjälper i vanliga fall men ett panikslaget rådjur klarar högre. Ibland hoppar rådjuren över staketet mellan Rya skog och oljehamnen här i Göteborg. Har inte mätt men det är ett Gunnebostaket med 3 taggtrådar högst upp. Kanske 2,5 m. Såg en gång ett som ville tillbaka in i skogen. Men det försökte inte hoppa utan provade med att springa igenom. Gick inte så bra. Vet inte om det kom över till slut.
Vad jag har funnit är det största problemet är att hindra intrång från djur som redan vet var godsakerna finns. Djur som inte känner till detta är mycket lättare att avvisa. Jag hade stora problem med en grävling som gjorde nästan vad som helst för att komma in. Trots att jag spänt hönsnät nederst pressade den sig under. När jag lyckades stoppa det grävde den sig under en grind. När jag lagt betongplattor där lyckades den hitta glipor i nätet osv.
Plötsligt upphörde alla inbrottsförsök. Troligen hade just detta djur strukit med av nån anledning. Jag är oskyldig fast ett tag funderade jag på minor. Sen har det varit lugnt i flera år tills för några veckor sen då jag såg grävspår vid en grind. Orsaken var fallfrukt under ett äppleträd. Fast den kom inte in.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|