Hej igen, Debatten verkar ha blivit ganska infekterad, som det tyvärr ofta blir när det är katter som diskuteras. Undrar varför?
Hur som helst, så är det väl egentligen så att världen är ett ekosystem, där alla arter behövs och där arterna på ett naturligt sätt håller efter varann?
Nu har vi ju redan stört ekosystemet, men vi borde väl sträva efter att återställa det i möjligaste mån? Det är åtminstone min uppfattning.
Men jag vet att alla inte tycker lika. Och tur är det, för allas åsikter behövs. Annars skulle världen vara ett ganska trist ställe, tycker jag.
RESPEKT för att vi alla har olika åsikter och uppfattningar! Det är vad som gör att vi kan samsas här på jorden. Gäller BÅDE människor och djur.
Och det är helt riktigt att kattkiss är sterilt, så det är inte farligt. Men jag vill ju för den skull inte att det ska lukta kattkiss inne hos mig, det vill väl som sagt ingen.
Men att låsa in alla katter och - vad ska man göra med dem som är förvildade - skjuta dem? Det är väl ingen lösning?
Katten har inte varit husdjur lika länge som hunden, så den har mer av otämjdhet och mindre blind lydnad än hunden. Den behöver sin frihet och mår inte bra av att låsas in (fast det kan vara enda lösningen om man bor i sta'n tex, då får man ordna för den på bästa möjliga sätt under givna omständigheter, för jag tycker inte att det ska vara förbjudet att ha katt i sta'n).
Dessutom är hunden ett flockdjur och programmerad att lyda en ledare, medan katten är en individualist som ordnar för sig själv.
Det stämmer nog att det kan bli problematiskt med många katter i ett tättbebyggt bostadsområde, men annars tror jag att det mest är förvildade katter som ställer till problem.
Och varför finns det förvildade katter då? Jo, därför att "snälla" föräldrar låter sina barn få den där gulliga kattungen som den bara inte kan motstå. Men så småningom blir kattungen stor och är inte lika gullig längre. Man flyttar in från landet till stan och "kan" inte ta med sig katten.
Så vad gör man? Sätter katten i bilen, kör ut på landet någonstans, gärna långt hemifrån så att katten inte ska hitta tillbaka och man ska slippa konfronteras med konsekvenserna av vad man gjort. Slänger ut katten ur bilen (visst, man kanske ställer ner den varligt och klappar den litet först), stänger bildörren och kör iväg.
Hur känns det för katten, tror ni? Den har haft ett hem, människor som älskar den, blivit ompysslad och gosad med och litat på människorna. Plötsligt blir den utslängd i en natur som den inte kan klara sig i, för den har blivit beroende av människor för att överleva (och det är VI som har gjort den beroende av oss!).
Den går förstås till ett område där det finns människor, för den behöver mat, värme, omvårdnad och kärlek!
Förvånad?
Det är precis samma sak som att sätta ut oönskade barn i skogen, fast inte förbjudet. Just nu. Men jag hoppas att det blir!
Vi måste respektera varandra! Hälsningar MadeleineB
--------------------
Hyllegården - din kryddbod på nätet! Örter, kryddor, olivtvål och mer... www.hyllegarden.com Gå ner i vikt - vår metod är enkel och effektiv. Inga piller, pulver eller pekpinnar!
|