[Eilngt en uneörnskding på ett engskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksotrnävea i ett ord står i, det enda som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. QUOTE] Så här ser all text ut för en dyslektiker i bästa fall. Jag har tre stycken i familjen. Min man och två söner. Pga av sin stavning och långsamma läsning har de fått "dum i huvetstämpel" med sig i sin självbild. Jag som känner dessa tre herrar vet att det är ena riktiga smartskallar, så det så. Vi bekostade en dyslexiutredning när min äldsta gick i fyran. Ett intyg från dyslexicentrum i Uppsala lades på rektors bord. Nu skulle sonen få hjälp tyckte vi. Efter ett års funderande kom rektor fram till att han inte hade dyslexi. Han hade "bara lite svårt att läsa och skriva och framför allt lite problem med stavningen". Dåvarande lärarinnan talade om att jag som mamma hade för höga krav på min son och att jag måste vänja mig vid att han var svagpresterande.
I våras tog samma son studenten med 16,8 i medel. Går nu på högskolan och läser till dataprogrammerare. Detta har skett genom stora insatser från både honom och mig själv. Minst två år av de senaste nitton har jag lagt ner på att lindra min familjs dyslexiproblem.
Resultatet av detta är att jag själv börjar stava som en kråka. Jag har sett så mycket felstavade ord så dom börjar planta sig i skallen. Stelnande händer med min muskelsjukdom gör också att jag skriver som en kratta. Många språkpoliser tror nog säkert att kärringen är totalt korkad. Men det bjuder jag på.
Denna huller om bullerskrift gladde mig därför. Jag kan med säkerhet konstatera att det mesta går att läsa i alla fall. Har ni flera roliga grejor.
Förresten titta på denna språkgroda. Vad menas egentligen?
Om jag kan så så kommer jag inte och om jag inte kan så så kommer jag.
Glada felstavade språkhälsningar Bettson
Såg ni att det blev ett syftningsfel också. Den som rektorn konstaterade inte hade dyslexi var inte rektorn själv utan min son. SÅ det kan bli.
|