Jag samlar på orkidéer, det är de blommor/växter som jag lyckas bäst med. Jag är helt värdelös på att komma ihåg att vattna mina växter och det trivs orkidéerna med, lite vatten då och då bara.
Alla mina orkidéer är väldigt tacksamma och blommar gärna om, förutom möjligtvis Cymbidium-erna som ju måste stå kallt på vintern för att blomma om. Mina sådana är på vinden just nu och jag hoppas att när jag tar ner dem om några månader igen se resultat.
Jag köpte min första venussko häromdagen, jag köpte en billigt utan blommor så jag hoppas verkligen att den har lust att bilda nya stänglar inom snar framtid.
Orkidésamlingen är nu, efter det senaste förvärvet, uppe i 20 st och fler ska det bli.
Bifogar en bild på min Burrageara 'Nelly Isler' som är så vacker i jultider:

Bifogar också en bild på en Dendrobium bigibbum ssp. compactum, jag har två likadana som precis nu blommar om för fullt.

Jag tror i alla fall att orkidéerna heter som ovan, jag tycker ibland att de är svåra att identifiera eftersom det finns många liknande och eftersom de ofta saknar namn och beskrivning när man köper dem.