CITAT (Kat @ 30-12-2006, 23:13)
CITAT (suddis @ 30-12-2006, 22:32)
När jag växte upp använde vi aldrig ord som hora,fitta eller bög som skällsord mot varandra. Då var det mer cp och mongo som var "poppis" vilket är uttryck som jag idag självklart inte använder mig av.
/suddis
Det som jag tycker är intressant med det är hur man angrep problemet.
Vi fick reguljära föreläsningar om vad "CP" innebär och att det inte är ett svärord. Det stoppade användningen bland oss effektivt.
Det sättet som skolorna angriper begreppen "hora" och "bög" borde vara likvärdigt, men är det inte.
Istället berättar man att det inte är tillåtet att använda så fula ord i skolan och mot varandra.
Med ens har man konfirmerat att det är fult att vara både hora och bög.
Fan så du förvränger det som skrivs, skolorna tar upp språkbruket på precis samma sätt som dom gjorde förr när det va´CP och mongo som va´på modet. Jag har barn födda mellan 1973 och 1997 och har vart på så många föräldramöten om just språkbruket och va´som ska göras i klasserna för det. I många år satt jag i hem o skolaföreningar med aktiva samarbeten med rektorerna, barna på skolorna är väl informerade både om va´CP står för och alla andra grova könsord. Själv anser jag det hör till god uppfostran att vårda sitt språk, inte bara bland barna, utan även vuxna människor. Jag jobbar med socialt utslagna personer och kan märka en tendens av det språkbruket bland dom när dom kommer till oss, men efterhand som dom kommer tillbaks till ett mer normalt leverna så avtar det grova språket.......så dock inte hos andra individer som inte ens har skyllt på social utslagning