CITAT (Reserv @ 30-12-2006, 23:30)
Fan så du förvränger det som skrivs, skolorna tar upp språkbruket på precis samma sätt som dom gjorde förr när det va´CP och mongo som va´på modet. Jag har barn födda mellan 1973 och 1997 och har vart på så många föräldramöten om just språkbruket och va´som ska göras i klasserna för det. I många år satt jag i hem o skolaföreningar med aktiva samarbeten med rektorerna, barna på skolorna är väl informerade både om va´CP står för och alla andra grova könsord. Själv anser jag det hör till god uppfostran att vårda sitt språk, inte bara bland barna, utan även vuxna människor.
Det är bra om de gör det där du bor.
Här gör man nämligen inte alls så. Flera av mina lärarbekanta vittnar om en helt annan verklighet, liksom ledare och debattartiklar i tidningarna.
Det är skönt att höra att det finns vettigare attityder på annat håll.
Här var det inte några föräldramöten om språkbruket då jag var barn. Istället fick vi en rejäl inblick i vad det innebär att ha en fosterskada. Ingen unge använde det epitetet efter det.
Men vi fortsatte naturligtvis att vara elaka mot varandra på andra sätt.
Jag ser en extrem skillnad i att använda könsord i syftet att väcka uppmärksamhet, ventilera ilska eller förnedra någon, mot att använda dem som ord med den innebörd de har.
Jesper Odelberg har naturligtvis en CP-skada i samma omfattning som jag knullar emellanåt.