CITAT (Kat @ 31-12-2006, 12:26)
CITAT (Sommartorparn @ 31-12-2006, 00:28)
Sedan tycker jag frågan är fel ställd från början: Det är ointressant om ett ord är fult eller inte, men så länge det är sårande för någon så bör man undvika använda det, tycker jag.
Jag håller både med dig och inte.
När det gäller att använda ord som "neger" är jag fullständigt på din planhalva. När det gäller att använda mer neutrala svordomar (utanför kyrkan) så som "helvete" och "fan", eller hur man benämner sitt könsorgan etc. så måste det vara upp till var och en att bedöma hur man vill uttrycka sig.
Omgivningen kommer att betrakta en utifrån sina värderingar, det bör man vara medveten om, men det bör ändå ligga i var och ens egna intresse att uttrycka sig enligt egna bedömningar.
Du får naturligtvis säga vad du vill till vem som helst, men du måste vara medveten om att personer kan bli kränkta. Sedan kan det ju vara att du gärna vill kränka vissa personer genom att hävda din frihet att använda vissa ord. Ganska barnsligt, tycker jag. Inte heller kan jag se att det kan vara intressant att tala om sitt könsorgan till kreti o pleti, annat än att provocera. Antar att detta var meningen med tråden.