VÄRDET AV INFORMATION
Jag sitter vid TVn och bävar Det är stor offentlig debatt, de inlärda fraserna svävar. Man bollar med orden glatt.
Det är män med kala skallar och kvinnfolk med ymnigt hår med spår av sinnrika mallar som en duktig sminkör består.
Och alla hade receptet hur vår framtid ska formas ut Man tog en titt i konceptet allt ordnat, Punkt, slut!
Man ställer frågor konkreta, ett uttryck jag lånat fräckt. Det är något man fromt vill veta, ett ja eller nej: Korrekt!
Det svaret på frågor som följde, lämnat med pondus och kraft Min hjärna i dimma helt höljde, jag tänkte på ........Yxaskaft.
De salvor som sedan följde tycks lossats med fuktigt krut. Det var endast lättnad jag kände vid orden: Vår sändning är slut!
Jag valde min vana trogen ett gammalt bra recept. Jag vandrade ut i skogen tills oron och ledan släppt.
Därute stillheten sände sin styrka för mången gömd. När långsamt jag hemåt vände det mesta jag hört var glömt.
Ernst Häll Mars 1980
Oppps det var tydligen en dikt av min far. Sitter så mycket jag hinner och renskriver två bärkassar med dikter och småberättelser som min far lämnat efter sig. Det tar sin tid men kul att få det samlat till eftervärlden.
|