CITAT (Katti med torpet @ 05-01-2007, 21:58)
Alltså måste man ibland ta något annat. Idag var jag på Blomsterlandet och de hade ett märke som jag inte provat förut VÄXA från Järle torf.
Någon som vet något om det märket? Skräp eller hyffsat?
Växa Järle torfs krukväxtjord med lecakulor provade jag i somras till perenner som skulle stå ett tag i lite större krukor. Jorden var det ingen fel på, växterna trivdes och det blev lagomt dränerat med leckakulorna. Det som jag inte gillade var att det också fanns en hel del ogräsfrön/andra frön i jorden. Jag vet att dom inte kom utifrån för det var tidigt på säsongen och plantorna stod under fiberduk + har inte haft det problemet med annan jord tidigare.
Ingen fara nu när det var lite större perenner det gällde, bara att plocka bort det som inte skulle växa i krukorna. Men om deras såjord också innehåller andra frön som gror kan det bli lite problematiskt att veta vad som är vad.
Har alltså inte provat såjorden men skulle känna mig lite tveksam efter erfarenheten med krukjorden. Om du ändå vill prova den så skulle jag först göra en provbytta med bara fuktad såjord och värme och se om det kommer upp något
/Ewa