Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Olivträd, Tips på skötsel!
          gunilla_h
          Inlägg 25-09-2003, 12:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem nr: 2 018

Nu har jag äntligen fått ett olivträd! wub.gif
          Och jag vill naturligtvis ödsla ALL min kärlek på den! Är det någon som vet nåt som jag ska UNDVIKA?! Jag tror att jag fattar att den behöver en himla massa sol och ljus - man har ju sett olivlundar i Grekland ... biggrin.gif Men mer än så ... mycket eller lite vatten? småskvätt eller uttorkning?

/Gunilla

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          JOLE
          Inlägg 26-09-2003, 11:21
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 991

Olivträd är alltid roliga att odla som krukväxt och som du beskriver trivs det bäst i grekland och andra medelhavsländer.

Det viktigaste skötselrådet är att [B]inte övervattna[B] sitt olivträd.

Olivträdet tål tårka tämligen väl men kan lätt dö vid övervattning.

På sommaren förbrukar oliver oftast ganska mycket vatten och behöver kanske vatten så ofta som varannan dag, men bara om jorden är torr. På vintern vattnar man med betydligt större intervall och bara om jorden är torr.

En förutsättning för att få riklig blommning och möjligheter till frukt är att man kan förvara olivträdet svalt under vintern.

Olivträdet överlever även i rumstemperatur (20 C) om man inte eldar på med element alldeles i närheten av krukan (men då uteblir blomningen).

Placera så ljust som möjligt och gärna med sol.

Många betraktar oliven som en svår krukväxt medan jag tycker att det är en ovanligt robust växt. Det skiljer en hel del mellan olika sorters oliver ifråga om torktålighet, känslighet för övervattning mm men i stort sett är oliven tålig och drabbas nästan aldrig av ohyra.

Mina oliver står i vanlig torvjord men det är bra med lite lera i jorden så att krukan inte blir tvärtorr på en dag.

Om bladen faller av under vintern behöver det inte innebära någon katastrof. var då mycket försiktig med vattningen och nya skott visar sig under våren.

--------------------
          Johan, Zon1

Boktips

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-08-2025, 07:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon