Vid Stockholmskusten. Sitter just nu vid köksbordet och jobbar, tog lite paus och spanade in odla.nu-sidorna.. här hittar man alltid något nytt och inspirerande..
Utanför mitt fönster prunkar kärleksörten, har spridit plantorna så jag skådar just nu över 8 stora ruggar. Ettåringarna, dvs den vita rosenskäran blommar helt fantastiskt just nu. Krondillen flankerar med sina stolta kronor och doftar härligt i vinden. Det har varit kallt de sista nätterna men slingerkrassen och dahlian har klarat sig. Krassen kom igång sent men har nu tagit ordentligt fäste i min syrenhäck och svingar sig upp - ser ganska bra ut eftersom syren är ganska ljus och vid denna tidpunkt något gles. Gula och röda krasse blommor lyser inuti häcken. Astrarna har inte startat med sin blomning än.. men knopparna är stora. Praktlysingen och en av mina nävor har börjat blomma om efter nedklippningen för någon månad sedan. Dessa står bland 10 st dryga 1 meter höga gula rosbuskar som verkar stormtrivas med de lite kalla nätterna och varma dagarna. Nytt för i år för mig är olika malörtar, sand, japansk, äkta och vit som matchar rosernas mörkgröna bladverk. Tja vore det inte för att björken är gul så kunde man tro att det var mitt i sommaren.
--------------------
Bor i zon: Stockholms inre kustområde "Ännu har det inte kommit en vår då knoppar glömt att brista"
|