Jag skaffade visserligen nyss en 'nybörjarkamera' Nikon L5 med 5x zoom och optisk bildstabilisering som jag är nöjd med, men vill ändå rekommendera att köpa Canon om man vill ha ett 'säkert kort'.
Oavsett om man väljer Canon A530 för ca 1500, någon Canon Ixus 65 för 2300kr, eller någon dyrare modell (A640 kanske), så får man en mycket bra kamera. Båda är dessutom ganska snabba, i sin klass. Jag tycker själv att Ixus 65 var aningen för 'liten' att hålla i, A530 känns mer som en "kamera".
För egen del var det viktigt att kameran tog 'vanliga' batterier, att det var en kamera som var rätt rejäl att hålla i, samt att den hade bildstabilisering eftersom sådan är praktisk speciellt när man zoomar utan att ha stativ. Man kan visserligen hävda att bildstabilisering inte behövs, bara kameran och fotografen är tillräckligt bra nog, men...jag är då mycket nöjd med stabiliseringen. Nackdelarna med Nikon L5 är att den startar ganska segt (dryga 2s) vilket inte är ett problem för mig, men kan vara för andra. Jag tar mest bilder på potäter och äpplen...

En annan nackdel är att den inte är så bra inomhus, speciellt kvällstid, utan blixt. Med blixt är den bra. Och så saknar den nästan alla manuella inställningar, det är ju en nackdel ibland. Men, jag är nöjd med min Nikon som sagt, jag visste ungefär nackdelarna när jag köpte den, och kameran var bättre än jag trodde.