Hej alla, Vi har ingen Lidl här i närheten, fast de har köpt tomter och förhandlar om bygglov, så de kommer väl snart.
Däremot har vi Willys, en i mitt tycke alldeles utmärkt butik med stort sortiment och bra märken, som man känner till, sida vid sida med sina egna märken och en del "okända".
Man får väl som vanligt handla med urskillning, en del varor tycker man om och köper dem om priset är bra, andra är man inte intresserad av och låter bli.
Själv köper jag absolut inte bara svenskt kött, men jag undviker fortfarande kött från vissa länder.
Helst köper jag nötkött från Brasilien och andra länder i Sydamerika, där de inte har galna kosjukan och där djurhållningen verkar vettig. För övrigt får man välja mellan de tillgängliga alternativen.
När det gäller ursprungsländer, tycker jag att man kan se det på flera sätt. En del varor är bäst om de inte transporterats för långt, därför kan man tycka att det är bäst att köpa svenskt. Men när man säger så, utgår man väl (åtminstone gör jag det) från att man befinner sig i Sverige för tillfället. När jag är i något annat land, väljer jag helst sådana produkter från det land där jag befinner mig.
För köttet är det ju andra saker som spelar in. Skulle jag vara i något land där jag inte litar på köttet, så väljer jag något annat, eller möjligtvis importerat (men det behöver inte vara just från Sverige, bara det kommer från ett land jag litar på, som sagt).
Mycket om mat, själv är jag glad att Willys finns, men det ska bli intressant att se vad som händer med handeln, när Lidl också slår upp portarna.
Hälsningar MadeleineB
--------------------
Hyllegården - din kryddbod på nätet! Örter, kryddor, olivtvål och mer... www.hyllegarden.com Gå ner i vikt - vår metod är enkel och effektiv. Inga piller, pulver eller pekpinnar!
|