Så här resonerar jag angående "gamla" frön:
Paprika, tomat, gurka, squash: sår några frön varje år tills påsen är slut. Alla de sorterna har jag god erfarenhet av att så gamla frön. Ofta vill man ju bara ha en eller två plantor av en viss sort, men flera olika sorter. Förra årets äldsta tomatfrö var inköpt 1998 (Whippersnapper). Inga problem. Man kan ju så några frön mer än man tänkt om de är gamla. De gamla fröna tar ibland några dar till på sig att gro än de årsfärska.
Grönsaker som morötter tex köper jag nya varje år, om de inte gror finns ingen tid till omsådd.
Dill och palsternacka har kort hållbarhet enligt de flesta listor.Där köper jag alltid nya frön.
Även salladsfrön har grott dåligt när de blivit över två år gamla. Så jag brukar se till att jag har någon nyinköpt salladssort, så jag inte blir helt utan.
Kryddväxter som timjan, mejram och basilika verkar ha lång hållbarhet. Jag hade frön från 1998 som grodde mer än tillräckligt förra året.
Även sommarblommor och perenner brukar gro tillräckligt bra med något år på nacken. Man kan ju alltid chansa om man har tid och plats, men är en viss växt jätteviktig så köper jag nya frön.
När jag byter frön med andra erbjuder jag bara årets insamlade frön, annars talar jag tydligt om hur gamla de är.
Förvaringen av fröer kan också spela in. Jag har mina i ett mörkt relativt svalt och torrt förråd.
Det var lite om mina erfarenheter.