Usch, jag skulle egentligen inte skriva något i den här tråden, jag blir bara arg. Men kan inte låta bli.
Sophanteringen numera är vedervärdig! Ett exempel: min fars väninna, 85+, växte upp i Masthugget i Göteborg under förra seklets början. Det var vanligt på den tiden med både dass och soptunnor ute på gården. Med tiden blev det modernare. Hon har sen tidigt 50-tal bott i ett hus med sopnedkast. Bekvämt och hygieniskt. Inga råttor. Sen några år tillbaka har dom stängt sopnedkasten. På ålderns höst är den gamla damen tillbaka på ruta ett. Med sina värkande ben skall hon ta sig tre trappor ner (hiss saknas), ut på gården och en bit bortigenom för att kasta sina - sorterade naturligtvis - sopor. Den anläggningen sköts inte optimalt, där springer råttor!
Vidare har vi här i Göteborg som bor i eget hus blivit uppmärksammade på att säcken inte får väga mer än 15 kilo för att spara sophämtarnas ryggar. Tidigare gällde ca 25 kilo. Kruxet är att säcken är märkt i liter och någon våg har vi inte. Det har inte sopbilen heller så det torde bli en subjektiv bedömning. För detta betalar vi 2.400:- per år (hämtning en gång i veckan). Vid överträdelse får man betala extra. Det finns vaga planer på att inför plasttunnor på hjul men tidplan saknas. NB att detta har stått att läsa i lokaltidningen, Göteborgsposten. Alla har inte den tidningen. Varken Kretsloppsnämnden eller Renova har gått ut med något meddelande till sina kunder.
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|