CITAT (Lisa:) @ 14-01-2007, 14:33)
Det här lät intressant.
Men vad är det som gör att exell är så mycket bättre än world (säger en långt ifrån datakunnig).
Jag jobbar alltid i worl och har försökt lägga upp en tabell med alla mina växter. På vad sätt fungerar exell bättre? Kan man använda någon form av sökfunktion i exell?
Lisa
Hej Lisa!
Har du gjort något med exell förut?
Där har man just möjlighet att sortera informationen.
Du anteknar ungefär som med world, men kan få oändlingt bred sida med en rullningsmöjlighet. = massa kolumner
Sedan går det att sortera informationen efter olika önskemål.
Om du vill veta vilka fröer du har mest av hemma så klickar du på de ett par gånger och hela tabellern ändar sig efter just informationen i kolumnen " antal fröer" , du kan få den också stigande eller fallande ( största siffan först eller sist)
Sedan vill du leta fram blommor som trivs i skuggan ( den kolumnen har du kanske kodat med S= sol, SK= skugga HS= halvskugga ) då sorteras omigen allt om och du får växterna grupperad efter den bokstaven...
Lika så med alla andra uppgifter som man har matat in.
Kattis kolum där man kommenterar växten efter hur "lyckad val och odlingen var" är också bra att ha.
Om någon här nu skulle få för sig att vilja veta lättodlade perenner till full sol och under 50 cm höjd (jag är ute efter sådana just nu:) )
Då kan hon sortera fram just en sådan lista genom att först söka enligt lättodlade (kanske alla med siffran 7-10) sedan markera alla dom och sortera bara den gruppen och välja bara perenner, markera det som stämmer och göra en ny sortering för solväxter och sedan göra en stigande lista upp till 50 cm.
Då har man en lista av några raringar som man kan tipsa om och det hela tar bara en minut eller två!