Citering av Gita inlägg: ”Här är en som håller med dig. Självklart skall det löna sig att ta ansvar för sitt liv, plugga, jobba hårt……”
Svar: Även jag håller med om detta. Men tyvärr känner jag många som säger ” Detta är för lågt betalt så det tar jag inte, har ju mera när jag stämplar” Men det kanske kan lönade sig att ta det ändå och få in en fot i ett företag och kanske avancera tror jag.
Citering av Gitas inlägg: ” Visst kan alla bli sjuka, men då kan man faktiskt skaffa sig försäkringar mot inkomstbortfall.”
Svar: Alla kan faktiskt inte ta denna försäkringen i alla fall inte den som SIF har. Inkomsten skall vara högre än vad jag har per månad för att ta en sådan försäkring så alla kan inte det faktiskt.
Men nu har de som röstat på moderaterna fått som de ville att fattiga skall vara fattiga och rika skall vara rika. Fackavgiften höjs så många kanske går ur facken och endast betalar arbetslöshetskassa och då finns det ingen som kan kräva högre löner eftersom man inte har något fack bakom sig. Alla kan inte förhandla själva och då blir följden ingen högre lön. Arbetslöshetsersättningen sänkt för alla och vissa får svårt att få jobb, i alla fall de som är lågutbildade och är lite äldre. Yngre kan kanske börja plugga igen.
Men en sak som jag undrar över: Varför räknas inte arbete som arbete om man har fått ett genom ett bemanningsföretag. Min måg har fått 2 jobb genom ManPower men de är slut nu och de kunde inte hitta något lämpligt till honom. Så när han gick till arbetsförmedlingen för att anmäla sig som arbetslös och börja stämpla igen så räknades inte det som arbete så han fick inga nya stämplingsdagar. Det är väl lite sjukt eller? Som tur var så ringde ManPower igen och hade hittat ett jobb i 1,5 månad men hur blir det sedan? Socialen eller, om de inte hittar något igen.
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|