Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vinterförvaring pelargoner, Plast- eller lerkrukor?
          Barbro
          Inlägg 29-09-2003, 19:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 54
          Medlem nr: 133

Vissa pelargoner har ju jättekrukor och sitter t o m flera i samma kruka. På grund av utrymmesskäl måste jag plantera om dem i mindre krukor. Vad är då bäst? plast- eller lerkrukor?
          Barbro

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Lotta fr. Romela...
          Inlägg 30-09-2003, 20:23
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 526

Nu under vintern har jag några plantor krukade i plast annars är jag en lerkruksfantast.
          Om du måste för utrymmets skull ta och plocka upp plantorna och sätt i mindre krukor.
          En regel vid pelargonövervintring är ju svalare man har desto mindre vattnar du.
          Om det är riktigt torrt i krukorna och det är en riktig kylperiod, vänta då med vattning tills det blir lite mildare, annars kan man lätt dränka dem. Jag har mina i en ouppvärmd källare med lysrör och tempen går upp och ner lite.

Lerkrukan, som suger upp vatten fungerar som en kylning åt rötterna om sommaren.

Appropå rotsnurr så tycker jag att jag ser det lika ofta i plastkrukor. Hur ser inte växter ut som man köper snabbdrivna på snabbköpet. De står ju uteslutande i plast. Enligt min mening uppstår rotsnurr när växten har för liten kruka.

Med lerkruka är det lättare att ge pelargonerna en rejäl genomvattning utan att riskera att pelargonerna dränks= får för dåligt med luft som enligt mig lätt sker med plast eller glaserad lerkruka.

Och sist men inte minst, de är så vackra. Jag odlar främst för att uppleva skönhet. En vacker kruka framhäver en vacker växt.

Inte tar vi väl på oss gummistövlar till finklänning.

Nåja några nackdelar finns ändå, de är dyra.(men det finns loppis) och de är jobbiga att tvätta vid omplanteringar. Ett heldagsjobb om man har ett par 100. smile.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 13:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon