CITAT (Berith @ 30-09-2003, 06:44)
CITAT (KURT @ 29-09-2003, 14:39)
Men de kanske inte har hittat något svenskt mejeri som går med på att låta den ändra logotypen?
CITAT (Ralf @ 29-09-2003, 15:29)
svar 2: nej! Det var ingen som ville göra mjölkpaktet till Lidls priser.
Ralf! Det var väl knappast skälet till att dom svenska mejerierna sa nej till att "ge upp" sitt eget varumärke!

De inblandade parterna gjorde nog sina kalkyler o Lidl insåg att det inte var såå långt från Tyskland och befintliga tillverkningslinjer. Frakten från Tyskland var nog billigare än att betala merkostnaden för omställningar av maskiner i Sverige.
Dock så får vi komma ihåg två saker. Sverige är till ytan lika stort som Tyskland med det bor 10 gånger mer invånare på samma yta. Frakterna blir kortare och effektivare.
Den tyska kedja som etablerade sig här i Sverige för några år sedan, Bauhaus, lade sig ej på samma prisnivå som i Tyskland, den lade sig på en nivå som låg något längre än de andra stora bygg-kedjorna i Sverige. Lidls butiker i Sverige är gjorda för den svenska markanden med priser därefter.
Men vi får nog se sådan här Global handel framtiden. Jag hörde för ett tag sedan ett reportage i radion från Moskva. Reportern sade att när han gick o handlade så visste han ej om han var i Sthlm, Bryssel eller Moskva. Så lika var utbudet med fabrikat o allt på tex ost o bröd.