Jag var nere i Tyskland för två veckor sedan, (var på bilmässan, mycket trevligt

), och var inne i de affärer som fanns mellan flygplatsen och runt Frankfurt där vi var.
Dels för att handla lite av den ranson som får hemtas av starkare drycker, men även för att handla lite mat till min far som inte kan äta vad som helst (laktosintolerant bla).
Jag har alltid varit för fri konkurens, men när jag nu var inne på bla Lidl och andra "sparköpsbutiker" började jag tycka lite synd om de tyska familjerna som måste handla där. Visst fanns det bra affärer också, Wal-Mart bla (som ett svenskt Coop Forum eller Ica Kvantum). Där kunde man hitta allt som man ville ha. Bla en kyldisk med färska varor, något som lös med sin frånvaro i Lidl-butikerna och de andra. Det enda man kunde köpa var torrvaror och andra pallstaplade saker. Visst var det billigt, men inte värst inspirerande.. Vet att det är en annan matkultur i Tyskland och säkert resten av europa. Men när mjölken och margarinet står ute i butiken på en pall börjar man undra vad som finns i den???
Nä, jag tycker nog att våra "normala" affärer här hemma är något att kämpa lite extra för. Men som andra skrivit, öka den lokalt odlade maten, och gärna då ekologisktodlade saker, som jag köper så fort jag ser en sådan vara istället för de icke kravmärkta varorna.