CITAT (mulle @ 17-01-2007, 21:36)
Jag har kört med stora rabatter i tre år nu och lärt mig ett par saker:
- Jag hamnar att flytta plantor hur jag än funderar på helheten i förväg
- Så länge färger och former är spännande ihop blir det inte någon plottrig känsla, ibland kan en enda utstickare tillföra massor...
Det roliga är att pröva sig fram.
Mulle
Jo men nån sorts planering vill man ju ha så man inte står där med 100-tals plantor och inte har nån aning om hur man ska sätta dem
Nu har jag gjort en ritning, jag är helt värdelös på frihandsritning med mus så därför blir det lite hajsingvajsing men ni fattar i alla fall hur jag menar nu.
Till vänster om rabatten och i ovankant kommer den nya järsgården sitta. Det här blir alltså i utkanten av tomten. Till höger är köksträdgården och där har jag tänkt sätta en halvhög häck av nån sort som jag inte bestämt än, denna häck kommer alltså bli bakgrund till högra rabatten som inte är planerad alls än.
Grusgång blir det nog och så tror jag att de kanske blir nån pergola i anslutning nånstans. Många frågetecken och det här blir nog inte verklighet allt i år heller. Bollpilen ska jag åka och köpa i vår har jag tänkt och sen får rabatten växa fram allt eftersom, det måste ju vara realistiskt också. En sån stor rabatt djupgräver man ju inte på en dag direkt och nu är det gräs över hela biten så den ska grävas bort först...jodå, allt kommer troligtvis göras för hand
Kom gärna med förslag om hur jag ska sätta växter. Det blir nog rätt skuggigt under bollpilen och därför har jag försökt planera in skuggtåliga växter där skuggan kommer ligga mest men halvskugga får man nog räkna rabatten som på vissa delar. Resten är full sol.
Plantera tätt....jo då känns det som att jag kommer få plats med miljoooooner plantor. Får nog så en fröpåse/år om jag ska fylla hela min yta känns det som. Den är riktigt stooooor alltså!

Jättefint Kerstin...sådär är ju drömmen. Nån gång kommer jag nog lyckas jag också