Ja, visst är det sanslöst! Själv har jag aldrig förut funderat så mycket på det här, jag har inte tyckt att det gör så mycket om några barn plockar ett äpple eller två...
Men det är inte så det är längre, har jag förstått nu. Några vänner till mig har råkat ut för: - en familj körde fram med bil till tomtgränsen (vid en liten väg, ute på landet), stannade och klev ur, tog fram hinkar och kassar och började plocka vilt från deras hallonhäck. Trots att mina vänner var hemma och till och med ute i trädgården!
Frun i huset gick fram och frågade vad de sysslade med. "Vi plockar hallon" fick hon till svar! Helt oberört!
Hon förklarade att det var hennes hallon, att buskarna stod inne på tomten och att inget hängde ut över allmän väg, varför det inte var OK för vem som helst att plocka hallonen.
Familjen som plockade suckade och stönade, men till slut gav de sig av i alla fall...fast som sagt högst motvilligt.
- En sommarsöndag ser några andra goda vänner, som bor i en närförort till Stockholm, att det plötsligt kryllar av folk i deras trädgård, som är ganska stor (ett hus från början av 1900-talet i ett område där tomterna redan med den tidens mått var stora).
Alla dessa människor gick hukande omkring, mina vänner förstod inte vad de höll på med, utan gick ut för att se vad som stod på.
De plockade vinbergssnäckor, för att sälja till restauranger. De hade med sig kassar och andra kärl för att plocka i och hade rest dit antingen kollektivt eller med fordon som de i så fall parkerat en bit bort, för inga sågs till.
I det här fallet (men inte i det förra!) blev det problem med språkförståelsen, men de här människorna var helt och fullt övertygade om att de enligt allemansrätten hade rätt att plocka sniglarna.
De förstod inte det här med tomt och trädgård...
- Några tidigare grannar till mig hade planterat verkligt vackert, både i rabatter och i krukor som stod rätt långt in på tomten.
En söndagsmorgon var alla krukorna borta, en del låg trasiga i diket och några stod utställda på granntomter, däribland en kruka på vår tomt. I det fallet antog vi att det var ungdomar som "roat" sig efter en fest, eftersom några grannar hade hört dem under natten.
De som blivit av med växterna fick tillbaka det mesta, fast en liten del hade blivit förstört.
Men sedan gick det bara några veckor, så var krukorna borta igen. Och dessutom var blommorna uppgrävda ur rabatterna! Någon annan granne hade undrat över en bil som stod litet konstigt utanför tomten, men kört iväg när han gick ut för att se efter vad det var frågan om (han gick litet långsamt pga en höftskada).
Vad säger ni om sån't?
Det är ju sådant man läst om i England, det där med att hämta en hel trädgård. Bekvämt och billigt för all del...men man undrar ju hur människor är skapta???
Så nu har jag modifierat det där med att plocka ett äpple eller två...det här är ju ren stöld och vandalisering!!!
Visst kan man unna andra människor att plocka av ens frukt, särskilt om man har mer än man kan använda. Det vore väl inte så trevligt att låta frukten ruttna på träden när det finns andra som skulle vilja ha...
MEN det är väl alldeles självklart att man ska ha rätt att bestämma vilka som ska få plocka, och när och hur?!?!
Givetvis måste man ringa på och fråga innan man går in och plockar!
Jag har sett en del som ställt ut frukt i korgar och skrivit "Varsågod och ta". Det är trevligt, men inte på något sätt självklart att man ska göra jobbet åt vem som helst.
Om inget är utställt, så får man fråga. Om fruktägaren inte vill att man ska plocka, så är det GIVETVIS HANS BESLUT! Bara att respektera, även om han inte plockar frukten själv.
Så är det bara!
Hälsningar MadeleineB
--------------------
Hyllegården - din kryddbod på nätet! Örter, kryddor, olivtvål och mer... www.hyllegarden.com Gå ner i vikt - vår metod är enkel och effektiv. Inga piller, pulver eller pekpinnar!
|