Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Infoga nersänkta suffix i Words, går det?
          gammelnalle
          Inlägg 17-01-2007, 15:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

Om jag vill skriva suffix som är LITE nersänkta- hur går man då till väga?

t d blir inte rätt...

Svårt att förklara ...men kolla tex på sid ett i http://www.dressler.com/products/waveforms...ms_133-1312.pdf

tr och to (ex) skrivs lite speciellt...

Vore kul om man kunde snoffsa till sina arbeten som man skall ha ut till eleverna...

Och OM jag skall hitta experter på alltmöjligt brukar jag fråga HÄR först..

odla.nu/forum är en helt fantastisk kunskapskälla!!

b

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          gammelnalle
          Inlägg 19-01-2007, 07:47
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

Hmmm... VAD är det du inte förstår??

att jag stavar som en kråka?? och missar C ?? smile.gif smile.gif

Pre- betyder för/före Post betyder efter
          även suffix betyder "efter"..

kanske det blir bättre på engelska?
          In the English language, suffixes appear as additions at the end of a word (or at the end of part of a word).

For an example from colloquial (British) English take the word "soonish", where the suffix "ish" modifies the root-word "soon", changing its meaning to "soon, but not all that soon".
          http://en.wikipedia.org/wiki/Suffix

P.S.
          Ett annat exempel på just Post är just P.S. = post skriptum = eftertext..

D.S.

B.S.

DS och PS – vad står det för och varför skriver man det?

PS (eller ps, ibland skrivet med punkter P.S. eller p.s.) är en förkortning för det latinska uttrycket post scriptum med betydelsen 'efter det skrivna'. Det är en internationellt använd förkortning, som anlitas när man vill göra ett tillägg till sin egen ordinarie, ursprungliga text.

I vissa svenskspråkiga sammanhang förekommer det att texten i ett PS avslutas med bokstäverna DS. Man skulle ju därför kunna tro att även DS var en förkortning för ett latinskt uttryck, men något sådant tycks inte existera. Det finns veterligen inte heller någon internationell bakgrund eller motsvarighet till detta bruk.

Den vanligaste uppfattningen är nu att – i brist på någon bättre förklaring – DS står som förkortning för "densamma" eller "densamme". Mot denna bakgrund är det lätt att inse att det är helt onödigt att skriva ut denna förkortning. Vem skulle annars lägga till ett PS till en brevtext om inte den som har skrivit den vanliga brevtexten? Om någon – t.ex. helt informellt – klottrar dit ett PS, t.ex. en liten hälsning, i ett brev författat av en annan person, måste ju PS-skrivaren sätta ut sitt namn. Bort med DS alltså!
          http://www.spraknamnden.se/fragor/arkiv_sp...akrad_03.htm#ds

smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif
          '

edit: Jag TROR att "midifixet" var en egen konstruktion ???? av vickeva... för att peka på att jag missade ett C i mitten....
          biggrin.gif biggrin.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 05:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon