CITAT
Förbjuden frukt smakar bäst.
Så lyder visst ett gammalt ordspråk.
Äppelpallning förmodar jag härstammar från den tid då klassklyftorna faktiskt var ännu större än idag. Det känns ganska lätt att förstå för fattiga barn och ungdomar som på legalt sätt otroligt sällan kunde få tag på något verkligt gott att äta på så måste andras frukt- och bärträd varit otroligt frestande.
Nuförtiden är det förhoppningvis ganska få som är så fattiga att de inte har råd att äta sig mätta på köpta äpplen. Men ändå finns det nog en slags klassklyfta. Många av oss trädgårdsägare är nog ganska bortskämda med att få egna äpplen övernog. Nedanför ett av mina äppelträd är marken nästan helt täckt av nedfallna äpplen på en radie av ett par meter, frukt som jag aldrig kommer att ta reda på, men som för vissa andra människor kanske skulle varit mycket åtråvärda, trots att de flesta av frukterna har olika slags smärre skador.
Jag önskar att det faktiskt funnes äpplen som mindre lyckligt lottade människor kunde plocka, åberopandes Allemansrätten. Men de som finns ute i naturen, är väl tyvärr bara surkart.