CITAT (anna_rispan @ 19-01-2007, 11:28)
Ramoth: inte du heller fastar eller missförstod jag dig?
jag menade så klart att fasta med Jesus i tanken. Jag skrev kyrkan i rubriken just för att inte blanda ihop det med nån annan "bantning".
o jag frågar för jag tror inte att det är någon inom svenska kyrkan som späker sin kropp. utan jag är nyfiken på hur "fastan" går till.
Nej, jag fastar inte i mening äta lite och undvika vissa matvaror.
Däremot har jag vänner och arbetskamrater som fastar i olika grad.
Någon äter inte kött,kakor och sötsaker (och naturligtiv inte faslagsbulle

)
Någon undviker fika, osv.
Däremot vet jag ingen som gör andra uppmärksamma på sin fasta (vilket du inte frågade efter - bara en utvikning), utan man snarast anar det och man kan få reda på det under snacket runt fika bordet - där den/de fastande tar ett äpple och vi andra mumsar bulla ...
Ibland tror jag att vi i Svenska kyrkan är lite för diskreta
Det gör ju faktiskt inget om den här sortens "religiösa yttringar" blir kända att de finns så att säga.
Jag har tyckt mej märka att fastan fått "ett uppsving" de senare åren.
(Inte vetenskapligt underbygd dock)
Det handlar om att leva i sin religion och göra den till en del av sitt vardagsliv.
men som sagt, att ta fastetiden på allvar idag kan visa sig på många olika sätt - å det är långt ifrån bara mat det handlar om.
Vilket jag tycker är av godo, eftersom fasta där det handlar om att avstå mat mer blir en "affär" mellan dej själv och Gud. Enbart. Gör man fastetiden till en tid där du också/istället agerar för dina medmänniskors bästa tycker jag personligen att den blir mer meningfull.
Så hur fastan går till i specifika detaljer skiler sig från person till person.
Det viktiga är fastans insida.