Hej på er. Jag skrev nog lite virrigt i förra inlägget. Nackdelarna jag talade om gäller lerkrukorna som är dyrare att köpa än plastkrukor. Över hälften av mina pelargoner har jag bytt till mig med medlemmar från pelargonsällskapet och på det hela taget ingen farlig kostnad alls.
Jag håller verkligen med om att snabbdrivna köpeplantor ofta är både dyra och har en tveksam kvalitet. Ett litet tips att plantera om såna växter så fort man får hem dem.
Om jag fortsätter resonemanget kring krukor så passar tex. inte fuchsia, kopparblad, kohleria eller ormbunkar i lerkrukor. Det blir för torrt, till dem använder jag glaserade 50 tals krukor, taikrukor (de där i set om 4 för 129kr eller så) eller plastkruka med ytterkruka över.
Annaviktoria, det går ofta bra att övervintra pelargoner i fönstren också. Då gäller regeln, så ljust och svalt som möjligt. Nackdelen är att pelargonerna ofta ser väldigt risiga och fula ut mot senvintern men man får ställa dem bakom en gardin och gömma det lite. Gardiner fungerar ju också som ett värmestopp inifrån rummet. Mellan fönstret och garidinen blir det ofta svalare än inne i rummet. Bor man i lägenhet kan fönstren i trappuppgången vara ett tips.
|