CITAT (faith @ 20-01-2007, 07:52)
Om man har det så gott ställt så man har råd att köpa fonder till sina barn varje månad, oavsett varifrån man tar pengarna (barnbidraget eller lönen) så ska man inte ha rätt till barnbidrag. Jag förstår inte hur man kan tycka det är okej att samhället ger bidrag varje månad till barnfamiljer som ju uppenbarligen har råd att försörja barnen utan barnbidrag (eftersom man har råd att fondspara).
Alla andra som får bidrag för sin försörjning (sjukskivna och arbetslösa) får precis vad de behöver för att klara uppehället, det finns absolut inga marginaler där inte. Varför ska barnfamiljer ha rätt till dessa bidragssubventionerade marginaler?
Jag har alltid haft svårt att förstå hur man kan försvara ett bidrag som inte är inkomstprövat. Jag hävdar fortfarande att om det rörde sig om vilken annan grupp som helst förutom just barnfamiljer så skulle diskussionen låta helt annorlunda.
Tycker absolut att det ligger nåt i det du skriver.
Man sparar ju på arbetslösa och sjuka, som i många fall har mycket dålig ekonomi, och i nästa andetag så utbetalar man pengar till dom som inte behöver dom.