CITAT
Många av oss trädgårdsägare är nog ganska bortskämda med att få egna äpplen övernog.
Ja, det här är verkligen sant Posse. Vi som har fruktträd lever i ett paradisiskt överflöd. Jag minns hur jag kände innan jag hade egna fruktträd och hörde hur tomtägare KLAGADE på den myckna frukten och inte hade vett att NJUTA av överflödet.
Men mycket av detta handlar ju om att vi har en press om att använda och göra allt möjligt med frukten. Det anses fult att låta den ligga på marken, berika myllan, sprida sin himmelska doft, bli mat åt allehanda djur både i komposten och utanför...
Jag tycker om hösten. Blir glad åt alla trädägare som mosar, syltar, pressar och gör vin av sin frukt. Älskar synen av ett träd som släppt äpplena, plommonen eller päronen på marken till gagn för både jorden, djuren och för förökningen av nya små plantor genom frösådderna.
Jag tycker numera till och med om att klafsa omkring under träden när frukten legat till sig ett tag. Det är härligt att se hur många djur som ätit av den långt innan den hamnat i jorden. Och kanske blir den kärna som jag trampar ned ett nytt träd...