Hej!
Ja, det är nakenfröpumpa. Och det funkade faktiskt över förväntan. Det som är viktigt är att skörda pumpan i rätt tid, den måste vara helt mogen annars har inte fröna utvecklats. Mängden frö i varje pumpa varierar en hel del, men den du ser på bilden tror jag gav 2-3 deciliter. Det blir ganska mycket med andra ord. Bilden är ett par år gammal men i år fick jag väl drygt 6-7 stycken nakenfröpumpor. Jag använder fröna till frukostfilen varje dag och har fortfarande någon deciliter kvar. Tror jag skördade drygt 2 liter. Däremot är pumpan inte särskilt god att äta, den smakar just ingenting, så den slänger jag bara på komposten.
Man kan ju använda fröna från vanlig pumpa också, men det är så besvärligt att skala tycker jag.
Jo, det är rätt uppfattat, det är om man tar egna frön som risken för korspollinering finns. Köpta frön är inga problem. Förresten, om du vill skörda egna frön att sätta året efter så kan man göra det om man skyddar blomman från annat pollen. Har sett bilder på någon som satte en liten tygsäck eller liknande runt blomman för att hindra intrång, men är ganska krångligt tror jag.
--------------------
Susanna (med fritidshus i zon 1)
|