Jag vill bara säga en sak till Rapchics fördel, om man inte vet hur man ska inhysa sina fiskar så ska man kunna lita på sin djuraffär. Tycker det är oseriöst om de sålde kampfiskar och en guldfiskskål till dig om du köpte dem samtidigt? utan att upplysa om att det är en dålig kombination.
För att göra en kort historia lång

Jag hade veterinärsambitioner när jag var yngre och gick på naturbruksgymnasium för att lära mig mer om att hantera djur. Eftersom jag var intresserad av djurskyddsfrågor så fick jag en del av mina APU-veckor hos olika kommunala djurskyddsinspektörer. Jag vet att det kom skärpta regler för smådjur då. Tidigare hade djurskyddslagen mest omfattat produktionsdjur. Men även om lagen inte är så omfattande när det gäller sällskapsdjur så har vissa kedjor med zooaffärer antagit egna etiska regler som t.ex. att inte sälja olämpliga burar eller sälja djur till småbarn.
Jag hade absolut för mig att "guldfiskskålar" var förbjudna eller att man åtminstone avrådde från att använda dem. Så de borde inte finnas i handeln alls egentligen
Men nu när du vet hur det ligger till så byt så fort du kan. Det hjälper inte mkt om du har 3 eller 4liter när minimum är 20l som Olle skrev. Annars får du fort fixa en pump åt firrarna. Hade du inte bott så långt bort så kunde du fått låna mitt akvarium som ändå står tomt.