Vem har inte ett par tomma akvarier stående!

Jag håller med om att man BORDE kunna lita på sin djuraffär, men tyvärr kan man ofta inte det. Under mina år som akvarist har jag hört många skräckexempel, och även själv mött zoohandlare som har sagt underliga saker. Detta är bedrövligt - hur ska en nybliven akvarieägare kunna veta om handlaren är kunnig eller inte? Därför kan man inte nog betona hur viktigt det är att själv vara påläst när man ska köpa fiskar, eller andra djur. Det är ju trots allt levande varelser det handlar om. Det allra bästa är om man kan vara med i en akvarieförening och lära sig av folk som har erfarenhet av akvariehobbyn just som hobby, inte som inkomstkälla. Att "guldfiskskålar" skulle vara förbjudna går det rykte om av och till - tyvärr är det inte så. De säljs i varenda zooaffär, ofta med mycket olämpliga fiskar till. Kampfiskar hör faktiskt till de minst dåliga fiskarna i sammanhanget. De klarar sig utmärkt i en större kupa (ca 20 l) med mycket växter och en inte alltför kraftig pump. Guldfiskar kan däremot under goda förhållanden bli längre än diametern på de flesta kupor.
Olle