CITAT (Lars-Olof Arvids @ 23-01-2007, 12:51)
Faith, jag vill inte vara dömande mot Raphic, bara förklara hur saker ligger till. Hon kan förstås inte hjälpa att hon inte är så kunnig, särskilt inte om hennes zoohandlare inte heller är det. "Trådkapningar" är väl inte heller bra, men i det här fallet tycker jag ändå att det var en ganska intressant sådan. Markus, du skriver i ett tidigare inlägg att "Faktablad om alla akvariefiskar blir väl som en telefonkatalog?" Då kommer jag att tänka på det tyska uppslagsverket "Aquarien Atlas" i sex band, som beskriver nära tusen arter av sötvattensfiskar i varje. Alla dessa är förstås inte lämpliga som akvariefiskar, men det är inte alla arter man ser i zooaffärerna heller.
Olle
Man ska kanske inte bifoga ett faktablad i sex band när man köper akvariefiskar, då får man köpa en bokhylla samtidigt
Jag tror inte att någon vill vara elak mot Rapchic. Djur far nog sällan illa av medveten vanvård utan oftast är det pga okunskap. Det är synd att djurhandlare säljer fiskar och utrustning som inte går ihop
Om någon har uppfattats som hård mot Rapchic så har det nog varit med omtanke om fisken då den har svårare att påverka sin egen livssituation.
Jag fick ett ganska bra litet häfte i min djuraffär en gång. Iofs sponsrat av en fiskmatstillverkare full med anspelningar på det egna märket. Men den hade en bra faktadel oxå som tog upp de kanske 50 vanligaste akvariefiskarna och deras krav på temp, foder och inredning. Handlarna får mkt sådant material gratis från leverantörerna som man tycker att de gott kunde skicka med alla en "grundbok".