CITAT (Leocarpus @ 23-01-2007, 13:38)
Jag fick ett ganska bra litet häfte i min djuraffär en gång. Iofs sponsrat av en fiskmatstillverkare full med anspelningar på det egna märket. Men den hade en bra faktadel oxå som tog upp de kanske 50 vanligaste akvariefiskarna och deras krav på temp, foder och inredning. Handlarna får mkt sådant material gratis från leverantörerna som man tycker att de gott kunde skicka med alla en "grundbok".
Jag är ganska skeptisk mot sådana häften. Kan man skilja mellan reklam och fakta är de säkert bra, men frågan är om folk kan det. Uppgifter om temperatur och inredning stämmer nog, men när de kommer till fodret heter det att "den här fisken är allätare och ska ha TetraMin som huvudfoder, denna är växtätare och ska ha TetraPhyll" o s v. Att det bästa ofta är levande foder som man kan fånga i någon damm nämns inte. Likaså är vattenberedningsmedel helt nödvändigt (fel), fiskmedicin (ofta färskvara) ska man alltid ha hemma o s v. En hyfsat neutral grundbok är enligt min mening helt nödvändig när man ska sätta upp ett akvarium. Som t ex "I akvariets värld" av Ulrich Schliewen eller "Akvarieguide" av Kjell Fohrman. En sådan kostar knappast någon förmögenhet, om man nu har haft råd till ett akvarium.
Olle