CITAT (Adri-Anne @ 05-10-2003, 08:35)
Inte river katten ned blomrukorna!!

Har haft katter i många, många år och bara två tre gånger har jag fått söndertuggade blad, eller nedrivna krukor. Och den ena gången en kruka drattade i golvet, med kattens hjälp, var det helt och hållet mitt eget fel.
Min erfarenhet är också att katter inte är särskilt mycket för att välta ner blomkrukor. Det skulle isåfall vara ungar som skulle få för sig att jaga varandra bland krukorna... eller försöka jaga någon fågel utanför fönstret.
Men säkert kan även en vuxen katt välta ner en blomkruka... dvs om man stressar den.
Några söndertuggade blad har jag aldrig varit med om. Det kanske händer om inte katten får tillgång till annat grönt att mumsa på.
Dock hade jag en katt som fick för sig att börja uträtta behov i en större kruka som stod på golvet med en mans-High Chaparall i. Först försökte jag väl huta åt när han försökte, men på arbetsdagarna när jag inte var närvarande uträttade han förstås ändå. Troligen försökte jag också spraya krukan med sådan där "fy-spray", med med dåligt resultat.
Funderade på något annat avskräckande och kom ihåg att jag sett denna katt vara skraj för att gå nära de speglande kulorna i julgranen; så jag letade fram en liten kula och hängde nertill i kaktusen... och vips fick den vara ifred.