Jag har också haft problem med möss...
Utgångsläget är att jag tycker mössen är söta. Men jag vill inte ha dem inne, eftersom de gnager sönder elsystemet och kan orsaka eldsvådor. I köket vill jag inte ha dem för att det känns ohygieniskt.
Här nere på landet finns det förstås massor av möss. Vårt hus är gammalt, så det finns gott om hål att ta sig in genom.
Rädd för möss har jag aldrig varit, hade två japanska dansmöss när jag var liten...
Här tog de små rackarna sig för att bygga bo i botten på hurtsen med kökslådorna. Vi höll på att svimma av skräck (överrumplingseffekten bara) första gången vi drog ut besticklådan och det satt en mus där.
Den rymde förstås och försvann någonstans...
Sedan har det hänt flera gånger. Vi blev lika skrämda varje gång! En gång sträckte jag rent reflexmässigt ner handen, fick tag i musens svans, drog snabbt tillbaka handen, men när jag märkte att musen hängde där, släppte jag förskräckt taget, så den stackarn ramlade ner på golvet.
Försökte se vart den tog vägen...in i ett hörn där jag aldrig sett något hål...och försvann, fort som katten (den var väl vettskrämd, stackarn). Jag försökte se var den hade smitit in...det var ett hål som var så litet att jag knappt såg det utan glasögon (OK, jag ser inte så bra, men i alla fall).
Jag visste att hålen kan vara små, men jag kan fortfarande inte fatta att den kunde ta sig in genom ett så litet (inte 5 mm) hål, så snabbt...
Hur vi ska få bort mössen från lådan vet jag inte...vår kattunge lyckades ha ihjäl en mus förra vintern, hur vete katten...jag tror faktiskt att han stressade ihjäl den, för han höll på med den jättelänge och den fick inga synliga skador...
Nu i vinter har vi två vuxna katter, få se som det hjälper...
Hälsningar MadeleineB
--------------------
Hyllegården - din kryddbod på nätet! Örter, kryddor, olivtvål och mer... www.hyllegarden.com Gå ner i vikt - vår metod är enkel och effektiv. Inga piller, pulver eller pekpinnar!
|